News Stories

Ceny autostrad w Belgii

Belgia do 2016 roku nie posiadała systemu elektronicznych opłat drogowych – aktualnie działa tam już system ViaPass, z którego obowiązkowo korzystać muszą pojazdy ciężarowe o masie przekraczającej 3,5 tony. Zwolnione z tej powinności są pojazdy służące do przewozu osób oraz ciągniki rolnicze i leśne. Opłaty dotyczyć będą na autostradach i niektórych drogach regionalnych oraz gminnych. W działaniu system nie różni się praktycznie niczym od polskiego ViaTOLL. Ze względu na specyficzny podział administracyjny kraju cennik różni się w zależności od regionu Belgii – odmienne zasady dotyczą Flandrii, Brukseli i Walonii.

Opłaty drogowe we Flandrii i Walonii

Ceny myta we Flandrii oraz Walonii obliczane są w oparciu o masę pojazdu oraz jego klasę ekologiczną. Podane ceny dotyczą opłaty za kilometr przejechanej trasy.

  • Pojazdy z klasą EURO 0, I oraz II – 0,146 Euro (do 12 ton); 0,196 Euro (do 32 ton); 0,200 Euro (powyżej 32 ton)

  • Pojazdy z klasą EURO III – 0,126 Euro (do 12 ton); 0,176 Euro (do 32 ton); 0,180 Euro (powyżej 32 ton)
  • Pojazdy z klasą EURO IV – 0,095 Euro (do 12 ton); 0,145 Euro (do 32 ton); 0,149 Euro (powyżej 32 ton)
  • Pojazdy z klasą EURO V i VI – 0,074 Euro (do 12 ton); 0,124 Euro (do 32 ton); 0,128 Euro (powyżej 32 ton)

Ceny dotyczą wszystkich dróg płatnych w Walonii i Flandrii.

Opłaty drogowe w Brukseli

Opłaty na terenie Brukseli zróżnicowane są dodatkowo pod względem rodzaju dróg. Na autostradach obowiązują identyczne opłaty za kilometr co we Flandrii i Walonii, ale osobny cennik stworzony został dla płatnych dróg nie będących autostradami. Aktualnie myto za przejazd taką drogą wynosi:

  • Pojazdy z klasą EURO 0, I oraz II – 0,188 Euro (do 12 ton); 0,263 Euro (do 32 ton); 0,292 Euro (powyżej 32 ton)

  • Pojazdy z klasą EURO III – 0,163 Euro (do 12 ton); 0,238 Euro (do 32 ton); 0,1267 Euro (powyżej 32 ton)
  • Pojazdy z klasą EURO IV – 0,132 Euro (do 12 ton); 0,207 Euro (do 32 ton); 0,236 Euro (powyżej 32 ton)
  • Pojazdy z klasą EURO V i VI – 0,099 Euro (do 12 ton); 0,174 Euro (do 32 ton); 0,203 Euro (powyżej 32 ton)

W jaki sposób pobierana jest opłata za przejazd w Belgii?

Dla polskiego kierowcy opłata z pomocą systemu ViaPass nie będzie niczym nowym. Tak samo jak w Polsce, kierowca zobowiązany jest do posiadania w kabinie uruchomionego nadajnika OBU, który na podstawie danych z systemu GPS oblicza ilość kilometrów przebytych przez pojazd płatną trasą. Wynik mnożony jest przez odpowiedni taryfikator. Belgijski system jest nieco bardziej przyjazny użytkownikom niż polski ViaTOLL, gdyż oprócz możliwości regulowania należności z pomocą przedpłaty, umożliwia także płatność po przebyciu trasy. Oznacza to że kierowca nie obawia się, że w czasie przejazdu płatną trasą skończą się środki na koncie. Opłaty pre-paid cieszą się największym powodzeniem z racji ich wygody. Kwota za przejazd uiszczana jest przez właściciela pojazdu lub firmę jak każdy inny rachunek – na podstawie faktury, już po zrealizowaniu przewozu. Przejazd trasą płatną bez uruchamiania nadajnika jest wykroczeniem i karany jest surowym mandatem.